ÖGONUNDERSÖKNING

Liksom vi människor kan djur få många olika problem med sina ögon. Några av dem är ögoninfektioner, grå starr (katarakt), grön starr (glaukom), näthinneavlossning, sår på hornhinnan, tumörer och inflammation i bind-, horn- och näthinnan liksom i iris.

Ögon är väldigt känsliga och symptom på ögonproblem ska alltid kollas upp. Känner du dig osäker på vad du ska göra? Hör av dig till oss på 08-277007.

Vanliga symptom på ögonirritation hos katt är att

• det rinner tårar eller annat sekret från ögat
  • ögat är rött
  • katten kisar eller “kniper” med ögat
  • färgen på ögats yta förändras
  • katten gnider tassen mot ögat

Utredning och behandling av ögonproblem

Veterinären börjar med att prata med dig om din katts eventuella tidigare sjukdomar, mediciner och ärftlighet för att kunna ta med sig bakgrunden när hon börjar titta på det nuvarande hälsotillståndet. Sedan tittar hon på ögat och dess delar med olika instrument; vilka instrument och undersökningar som görs beror på problemens karaktär. På Stockholms Kattklinik kan vi utföra vissa undersökningar men i svårare fall kan vi behöva remittera vidare till en ögonveterinär.

Behandling av ögat beror på vilken diagnos som ställs. Det kan handla om en medicinsk behandling, som ögondroppar eller tabletter, eller kirurgisk behandling. Katarakt (grå starr), felväxande ögonhår eller djupa sår som perforerar hornhinnan är några exempel som kräver kirurgisk behandling på annan klinik.

Kontakta oss

Om du vill boka tid eller få rådgivning ring oss på 08-27 70 07

Vi svarar så fort vi kan på e-post som skickas via det här formuläret.

Stockholms Kattklinik

Org nr 556411-7496 Stockholms Djurklinik, registred trademark